PRESS


VELVET MAGAZINE INTERVIEW to Theodora Malamou

Μια νέα επιμελητική ομάδα κάνει την εμφάνισή της αυτές τις μέρες, με την έκθεση Evolution ID στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα. Πρόκειται για την QW3RTY, την απόπειρα τριών κοριτσιών από διαφορετικές δημιουργικές αφετηρίες, αλλά με κοινές αναζητήσεις, να ενώσουν τις δυνάμεις και την εμπειρία τους. Καθότι η στήλη πιστεύει πολύ στις συνεργασίες, η Mug Shot αυτού του μήνα είναι δική τους για τις πρώτες συστάσεις:

Η QW3RTY απαρτίζεται από τρεις γυναίκες διαφορετικού μεν προσανατολισμού, αλλά με κοινές συνιστώσες: την Αντωνία Πυλαρινού, με σπουδές στην Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης και επιμελήτρια των διεθνών αφιερωμάτων στο Athens Video Art Festival, την Κατερίνα Νίκου, με σπουδές στην Ιστορία της Τέχνης και τη Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς καθώς και επιμελήτρια στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα και τη Rinétta Κοσκινίδου, χωρίς σπουδές στην Τέχνη, απλά στην εφαρμοσμένη μορφή της (graphic design) και πρόσφατο μέλος της LifO team ως assistant art director.
Η ανάγκη συλλογικής δουλειάς και συνεργασίας με ανθρώπους εκτός του χώρου αλλά επιστημονικά καταρτισμένων ανάλογα με το θέμα του κάθε project μάς ώθησε στη δημιουργία αυτής της ομάδας. Η λέξη QW3RTY δεν σημαίνει τίποτα, δεν είναι όμως και τυχαία! Σχηματίζεται από την καλά μελετημένη τοποθέτηση χαρακτήρων ενός πληκτρολογίου σε αυτή τη σειρά με σκοπό να διευκολύνει  τον χρήστη, μεγιστοποιώντας την ταχύτητά του και ελαχιστοποιώντας τα λάθη του. Η ομάδα QW3RTY επίσης δεν προέκυψε τυχαία. Δανείζεται το όνομά της από τη λέξη που έχει συνδεθεί με τη σύγχρονη ταυτότητα των πληκτρολογίων των ηλεκτρονικών υπολογιστών, απαντώντας στην ανάγκη των μελών της για συλλογική δράση και συνεργασία. Η ομάδα QW3RTY λοιπόν, είναι η καλά μελετημένη τοποθέτηση χαρακτήρων, που μεγιστοποιεί την ταχύτητά της και ελαχιστοποιεί τα λάθη της.
Κοινός μας στόχος είναι η προσωπική μας έκφραση μέσα από projects που επισημαίνουν κοινωνικά ζητήματα της σύγχρονης εποχής. Βασική μας επιδίωξη είναι να επιχειρήσουμε την απαλλαγμένη από στερεότυπα συνεργασία μορφών τέχνης σε ένα νέο συγκείμενο. Η κοινωνική κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, επηρεάζει αναπόφευκτα και τη σύγχρονη τέχνη. Θεωρούμε πως μέσω της συλλογικής έκφρασης μεγιστοποιείται η πιθανότητα αφύπνισης και δράσης.
Έχουν γίνει πολύ σημαντικές και αξιόλογες προσπάθειες στον τομέα της επιμέλειας στην ελληνική εικαστική σκηνή. Η έννοια της επιμέλειας είναι ένα ιδιαίτερο ζήτημα με πολλές προεκτάσεις και πρακτικές και όλες έχουν τη θέση τους στον σύγχρονο εικαστικό χάρτη. Το ελπιδοφόρο είναι πως έχει αναδειχθεί μια αξιόλογη γενιά θεωρητικών με ουσιαστικές παρεμβάσεις και με συνεισφορά όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Με σεβασμό απέναντι σε εκείνους που ανέδειξαν την έννοια της επιμέλειας στη χώρα μας, χωρίς γενικεύσεις και αφορισμούς, επιχειρούμε να πάρουμε μια θέση μέσα στο σύνολο.
Η έκθεση Evolution ID αποτελεί το πρώτο μας project. Έχοντας ως αφετηρία τρία οπτικά αντίστοιχα τριών διαφορετικών κοινωνικών σχηματισμών (τοτέμ-οικόσημο-λογότυπο) προβληματιστήκαμε πάνω στο θέμα της συλλογικής ταυτότητας και της έκφρασής της στη σύγχρονη κοινωνία. Το λογότυπο θα μπορούσε να αποτελεί το οπτικό αντίστοιχο της σημερινής σύγχρονης κοινωνικής δομής, όπου το άτομο διαμορφώνει, εν μέρει, την ταυτότητά του με βάση το επάγγελμά του. Η προοπτική μετασχηματισμού της συμβολικότητας του τοτέμ, από ένα καθαρά θρησκευτικό-ηθικό σύμβολο στο λογότυπο, που αναφέρεται περισσότερο στη σχέση του ατόμου με την νεωτερική καταναλωτική κοινωνία και τον εμπορευματικό φετιχισμό, μπορεί να προμηνύει την μεταστροφή των συμβόλων από οπτικά αντίστοιχα που αναφέρονται στην ηθικοποίηση της κοινωνίας, στην ψευδή ηθικοποίηση που προκύπτει από τον καταναλωτισμό και την απομαγικοποίηση του κόσμου.
Παίρνοντας ως δεδομένο πως ο καλλιτέχνης προσπαθεί να διαμορφώσει τη δική του προσωπική ταυτότητα λαμβάνοντας ταυτόχρονα ερεθίσματα από το κοινωνικό του πλαίσιο, δεκατρείς εικαστικοί και αντίστοιχες ομάδες graphic design επιχειρούν ένα σχόλιο στην κατανόηση της σχέσης ατόμου και κοινωνίας, μεταξύ ατομικής και συλλογικής ταυτότητας. Οι graphic designers αναλαμβάνουν να επικοινωνήσουν τα έργα των καλλιτεχνών με τους όρους του σύγχρονου branding, επιλέγοντας την εφαρμογή που εκείνοι επιθυμούν.
Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει τον ρόλο της κάθε ομάδας μέσα στο σύνολο της κοινωνικής ζωής, αλλά και να επιχειρήσει μια συνύπαρξη και έναν διάλογο ανάμεσα σε δύο καλλιτεχνικές ομάδες, σε δύο καλλιτεχνικές πρακτικές.

Δεν υπάρχουν σχόλια: